Kjør din ZOE med bare én pedal
ZOE hjelper deg å kjøre økonomisk
Ved bruk av ECO mode kan du øke rekkevidden. Dette oppnås bl.a. ved at motorens dreiemoment reduseres, og maks hastighet begrenses til ca. 100 km/t (men ved behov vil full effekt likevel alltid kunne oppnås ved å trykke gasspedalen helt ned).
Ved bruk av ECO mode kan du øke rekkevidden. Dette oppnås bl.a. ved at motorens dreiemoment reduseres, og maks hastighet begrenses til ca. 100 km/t (men ved behov vil full effekt likevel alltid kunne oppnås ved å trykke gasspedalen helt ned).
Kjørestil
Nye ZOE er utstyrt med e-Shifter elektronisk «girspak»
Nye ZOE er utstyrt med e-Shifter elektronisk «girspak»
Kjøring i «D-mode»:
Hvis du setter girspaken i D mens bilen står i ro, beveger den seg fremover så snart du slipper bremsepedalen (dersom du ikke ønsker at bilen skal bevege seg framover uten at du trykker på gasspedalen kan du bruke «autohold»-funksjonen – se instruksjonsboken. Mens du kjører, trykker du på gasspedalen for å oppnå ønsket hastighet. Når du slipper gasspedalen, vil du oppleve at bilen bruker regenerativ bremsing til å redusere kjørehastigheten og samtidig lade batteriet.
Hvis du setter girspaken i D mens bilen står i ro, beveger den seg fremover så snart du slipper bremsepedalen (dersom du ikke ønsker at bilen skal bevege seg framover uten at du trykker på gasspedalen kan du bruke «autohold»-funksjonen – se instruksjonsboken. Mens du kjører, trykker du på gasspedalen for å oppnå ønsket hastighet. Når du slipper gasspedalen, vil du oppleve at bilen bruker regenerativ bremsing til å redusere kjørehastigheten og samtidig lade batteriet.
Kjøring i «B-mode»:
Når du slipper gasspedalen vil du oppleve kraftigere regenerativ bremsing (motorbrems) enn ved kjøring i D. Dermed genererer motorbremsingen mer strøm til lading av batteripakken, samtidig som du sjeldnere behøver bruke bremsepedalen ved normal kjøring. Den regenerative bremsingen reduseres hvis batteriet er kaldt, eller fulladet.
Når du slipper gasspedalen vil du oppleve kraftigere regenerativ bremsing (motorbrems) enn ved kjøring i D. Dermed genererer motorbremsingen mer strøm til lading av batteripakken, samtidig som du sjeldnere behøver bruke bremsepedalen ved normal kjøring. Den regenerative bremsingen reduseres hvis batteriet er kaldt, eller fulladet.
E-shifter har ingen P-posisjon. Bilen vil i stedet automatisk aktivere den elektriske håndbremsen i det motoren stoppes eller førerdøren åpnes. Les mer om dette i instruksjonsboken.